Edebiyat Konu Anlatımı Edebiyat, bireyin duygu ve düşüncelerini özgün bir dil kullanarak, estetik kurallar çerçevesinde yazılı veya sözlü olarak ifade etme sanatıdır. Edebiyat, bir bilim dalı olarak da kabul edilmektedir. Bu bilim dalı, yorumlama, değerlendirme, benzer yazılarla karşılaştırma ve yerleştirme gibi basamakları içerir. Edebiyatın iki temel amacı vardır: estetik ve güzellik ile dil ve üslup. Bu iki özellik, yazarlar ve edebiyatçılar arasında değişkenlik gösterebilir. Edebiyat bilimi, var olan duygu ve düşüncelerimizi karşımızdaki kişiye doğru bir şekilde ifade edebilmek için kullanılır. Edebiyat dersi, ortaöğretim kurumlarında tüm sınıflarda gösterilen derslerden biridir. Ancak, bu dersin içeriğini en yoğun şekilde gören öğrenciler genellikle Türkçe-Matematik bölümünü seçenlerdir. Edebiyatı etkileyen faktörler arasında savaşlar, göçler, doğal afetler, kültürel değişim, aşk ve sevgi, doğa gibi konular yer alır. Edebiyat, yazıldıkları dönem, çağ, ülke ve bağlı oldukları tür açısından ele alınan yapıtlar olarak ifade edilir. 1. Ünite: Türk Dili ve Edebiyatına Giriş Bu ünitenin içeriğinde kültür ve dil ilişkisi, Türkçenin tarihi gelişimi, bilim ve sanatın karşılaştırılması, edebiyatın bilim dalları ile ilişkisi, metni edebi yapan özellikler, edebi türler ve Türk edebiyatının dönemleri gibi konuların anlatımı yapılmaktadır. 2. Ünite: Düz Yazı Türleri Bu ünitenin içeriğinde ise roman, hikaye, masal, makale, deneme, fıkra, sohbet, eleştiri, günlük, hatıra, biyografi, otobiyografi, gezi yazısı, mektup, tiyatro ve düz yazının genel özellikleri konularının anlatımı yapılır. 3. Ünite: Söz Sanatları Bu ünitede söz sanatlarının içeriği olan benzetme, istiare, kinaye, mecaz-ı mürsel, teşhis, intak, tecahül-i arif, hüsn-i talil, mübalağa, tezat, tevriye, telmih, tariz, tekrir, tenasüp, cinas, aliterasyon ve nida gibi konuların anlatımı yapılır. 4. Ünite: Şiir Türleri Bu ünitede şiir nedir ve çeşitleri olan lirik, epik, pastoral, didaktik, satirik ve dramatik şiirlerden bahsedilmektedir. Kafiye konularında ise redif, ölçü, mısra, beyit, yarım kafiye, tam kafiye, zengin kafiye, cinaslı kafiye gibi konuların anlatımı yapılır. 5. Ünite: Sanatçılar Bu ünitede edebiyat döneminin en önemli şair ve yazarları olan Yunus Emre, Kaygusuz Abdal, Bayburtlu Zihni, Hacı Bektaş-ı Veli, Fuzuli, Baki, Nef’i, Nabi, Şeyh Galip, Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa gibi daha birçok kişinin şiir ve yazılarına yer verilerek hayatları anlatılır. 6. Ünite: İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı Bu ünitede sözlü edebiyat dönemi ürünleri olan destan, koşuk, sav, sagu gibi konular ele alınırken, yazılı edebiyat döneminde ise Göktürk yazıtları, Uygur dönemi yazıtları konularına değinilir. 7. Ünite: Halk Edebiyatı Bu ünitede ilk olarak halk edebiyatı nedir ve özellikleri ile başlanır. Daha sonra yüzyıllarda yazılan yazılardan olan Köroğlu, Pir Sultan Abdal gibi kişilere yer verilir. Ayrıca, bu ünitede halk edebiyatı nazım biçimleri olan mani, türkü, ninni, koşma, semai, varsağı, destan, tekke, ilahi, nefes, nutuk, devriye ve şathiye gibi konuların anlatımı yapılır. 8. Ünite: Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı Bu ünitede Cumhuriyet Dönemi’nin en ünlü sanatçıları olan Yedi Meşaleciler grubundan Vasfi Mahir Kocatürk, Ziya Osman Saba, Cevdet Kudret Solak, Yaşar Nabi Nayır, Kenan Hulusi Koray, Muammer Lütfi Koşar gibi sanatçıların yazı türlerinden bahsedilmektedir. |
Berivan
22 Temmuz 2024 PazartesiEdebiyatın iki temel amacının estetik ve güzellik ile dil ve üslup olduğunu belirtiyorsunuz. Bu iki özellik yazarlar ve edebiyatçılar arasında nasıl farklılıklar gösterebilir?
Cevap yazAdmin
22 Temmuz 2024 PazartesiBerivan, edebiyatın estetik ve güzellik ile dil ve üslup unsurları gerçekten de yazarlar arasında büyük farklılıklar gösterebilir. Estetik ve güzellik, yazarın dünyayı nasıl gördüğüne ve hissettiğine bağlı olarak değişir. Kimisi doğanın güzelliklerini betimlemeyi tercih ederken, kimisi de insan ruhunun derinliklerine inmeyi seçebilir. Dil ve üslup ise yazarın kişisel tarzını ve ifade biçimini yansıtır. Bazı yazarlar sade ve anlaşılır bir dil kullanırken, bazıları karmaşık ve süslü cümleler kurmayı tercih eder. Bu farklılıklar, edebiyatın çeşitliliğini ve zenginliğini artırır.